سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
وحدانی فر

امام جمعه دهدشت اجلاس بغداد را اولین آزمون موفقیت‌آمیز دولت سیزدهم در عرصه بین‌المللی خواند و گفت: این حضور بیش از هر چیز اقتدار منطقه‌ای ایران را به رخ جهانیان کشانید و برنامه‌های آن‌را تحت تأثیر قرار داد.

حجت الاسلام علی وحدانی فر در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» در کهگیلویه، بازسازی اعتماد عمومی را مهم‌ترین وظیفه دولت سیزدهم‌ دانست و در تبیین رهنمودهای رهبر انقلاب در اولین دیدار دولت سیزدهم‌، گفت: شاید اولین‌ بار باشد که رهبر معظم انقلاب از تعبیر «آسیب‌دیدن اعتماد عمومی» سخن گفته‌اند و دولت را موظف به‌ترمیم این آسیب کرده‌اند. این یک هشدار جدی و مهم است. اعتماد عمومی مهم‌ترین سرمایه نظام مردم‌سالاری دینی است و فرایند «حفظ، ترمیم و تقویت» آن وظیفه اولی و مضاعف دولت جدید است.

امام جمعه دهدشت با بیان اینکه نزدیک‌شدن به‌مردم با حضور میدانی، رفتاری مهم برای بازسازی اعتماد است و مقدمه‌ای برای تغییرات ملموس در زندگی مردم، اضافه کرد: بنابراین انتظار می رود اقدامات اساسی و تحول‌آفرین که مبتنی برعقلانیت انقلابی است رقم بخورد.

وی  ادامه داد: عملی کردن حرف‌ها و وعده‌ها هر چند راهی سخت و دشوار است، ولی کلید اصلی بازسازی اعتماد عمومی است؛ کتمان اشتباه از اصل اشتباه، آسیب بزرگ‌تری به‌رابطه‌ی دولت و افکار عمومی می‌زند.

امام جمعه دهدشت نکته‌ی مهم‌تر در این‌ رابطه را سلوک شخصی مسئولان دانست و افزود: مردم ناظران کم‌خطایی هستند. معنای این گزاره آن نیست که زندگی ساده و دور از تجمل مسئولان، بدون حل مشکلات مردم در زمینه معیشت و... معجزه می‌کند. نکته‌ی مهم اثر زندگی عادی مسؤولان بر رفتارشناسی افکار عمومی است.

حجت الاسلام وحدانی فر تصریح کرد: دولت سیزدهم باید نماد عمل به‌وعده، صداقت گفتاری و رفتاری، شجاعت در پذیرش اشتباه، تحول در ساختار اداری کشور، حضور مستمر و مؤثر در بین مردم و برنامه‌ریزی سنجیده و کارشناسی و اقدام انقلابی مبتنی بر عقلانیت انقلابی باشد.

وی در ادامه به تشریح دو نـیـــاز مـبـرم جمهوری اسلامی‌ به مناسبت شروع کار دولت سیزدهم پرداخت و گفت: نیاز اول، استقرار کارگزاران و مدیران انقلابی در رأس مدیریت‌های کشور برای برقراری قسط و عدل و خدمت‌رسانی به‌مردم، به‌ویژه مستضعفین و پابرهنگان و دوم، تحقق دولت اسلامی است.

امام جمعه دهدشت اظهار کرد: حفظ نظام پایدار نخواهد ماند مگر با حفظ اعتماد مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند. تحقق این مهم بدون‌شک نیازمند مدیر انقلابی و باورمند به‌این آرمان‌هاست؛ مدیری که گفتار و وعده‌هایش با کار و تلاش انقلابی توأم باشد و در راستای فقرزدایی و خدمت به‌محرومین، از هیچ کوششی دریغ نورزد.

*شاخص های دولت اسلامی

بازخوانی سریع شاخص‌های دولت اسلامی‌ از دیگر محورهایی بود که حجت الاسلام وحدانی فر به آن اشاره کرد و گفت: اولین شاخص دولت اسلامی، شاخص اعتقادی و اخلاقی است .

وی، شاخص دوم دولت اسلامی را مسأله خدمت به‌خلق دانست و افزود: شاخص سوم دولت اسلامی، مسأله عدالت است. شاخص چهارم دولت اسلامی، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد است.

امام جمعه دهدشت در بیان دیگر شاخص ها، اظهار کرد: شاخص پنجم دولت اسلامی، مسأله قانون گرایی است. شاخص ششم دولت اسلامی، مسأله حکمت و خرد گرایی در کارها و شاخص هفتم دولت اسلامی، تکیه به‌ظرفیت درون‌زای کشور است.

*حضور مقتدرانه ایران در اجلاس بغداد

وی در ادامه اجلاس بغداد را تحت تأثیر حضور مقتدرانه ایران‌ دانست و گفت: اجلاس بغداد قرار بود ابتدا اجلاس همسایگان باشد، دخالت زیاده‌خواهانه ماکرون موجب شد سوریه در هیچ سطحی در این اجلاس شرکت نکند. عقب‌نشینی الکاظمی از دعوت سوریه باعث شد تا نام این اجلاس از اجلاس همسایگان به اجلاس همکاری‌ها تغییر یابد.

حجت الاسلام وحدانی فر ادامه داد: الکاظمی دوست داشت این اجلاس، اجلاس سران باشد اما نشد. روسای جمهور ایران، ترکیه، سوریه، پادشاه عربستان و امیر امارات متحده در این اجلاس شرکت نداشتند.

وی با اشاره به نحوه حضور وزیر خارجه ایران، گفت:  ایستادن آقای امیر عبداللهیان در صف رؤسای کشورها  به سرعت تبدیل به خبر اول اجلاس شد. محتوای سخنان امیر عبداللهیان و محکومیت آمریکا و اعلام مواضع عزتمندانه و حکیمانه ایران نیز بازتاب زیادی در افکار عمومی منطقه و جهان داشت و نکته جالب‌تر این‌که وزیر خارجه از همان بغداد به دمشق رفت و با بشار اسد دیدار کرد. این یعنی ایران برخلاف آمریکا، هیچ گاه هم‌پیمانان خود را تنها نخواهد گذاشت.

امام جمعه دهدشت یادآور شد: در همین سفر به سوریه نشست وزیر امور خارجه با رهبران گروه‌های جهادی فسطینی، آن هم بعد از لفاظی‌های مضحک نفتالی بنت بر علیه ایران پیام‌های روشنی داشت.

وی گفت: این اولین آزمون موفقیت‌آمیز دولت سیزدهم در عرصه بین‌المللی بود. حضوری که بیش از هر چیز اقتدار منطقه‌ای ایران را به رخ جهانیان کشانید و برنامه‌های آن‌ را تحت تأثیر قرار داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha